Motorrijtuigenbelasting
Als u een motorrijtuig (personenauto, bestelauto, vrachtauto, autobus of motor) op uw naam zet, doet u gelijk aangifte voor de motorrijtuigenbelasting. Hoeveel motorrijtuigenbelasting u moet betalen hangt af van het soort motorrijtuig dat u hebt. Wilt u weten hoeveel motorrijtuigenbelasting u precies moet betalen? Maak dan een berekening met de rekenhulp Bereken uw motorrijtuigenbelasting van de belastingdienst.
Er zijn auto’s waarvoor op dit moment minder of geen motorrijtuigenbelasting betaald hoeft te worden.
- Old-timers: personenauto, bestelauto of motor die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen (geen MRB)
- Bedrijfsauto’s in gebruik bij een ondernemer (minder MRB)
- Campers (kwart- of halftarief)
- Volledig elektrische auto (geen MRB tot en met 2020)
Bijtelling over de jaren
Rijdt u privé met een auto van de zaak? Dan moet u een bedrag bij uw loon tellen voor het privégebruik, tenzij u kunt aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé hebt gereden.
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto en is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto.
Het percentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Wordt een auto op 7 maart tenaamgesteld, dan start de 60-maandsperiode dus op 1 april. Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden.
Het kan interessant zijn om als auto van de zaak niet te kiezen voor een nieuwe auto maar voor een occasion uit bijvoorbeeld 2015 tegen 7% bijtellijng.
Voor voertuigen die elektrisch rijden op waterstof geldt deze beperking niet.
2019
CO2-uitstoot per kilometer |
Soort brandstof | Percentage van de cataloguswaarde |
---|---|---|
0 gram | Waterstof | 4% |
0 gram | Elektrische auto met een cataloguswaarde < 50.000 euro | 4% |
0 gram | Elektrische auto met een cataloguswaarde > 50.000 euro | 4% over 50.000 euro 22% over de meerprijs |
> 0 gram | Alle | 22% |
2018
Categorie | CO2-uitstoot in gram per kilometer |
---|---|
4% bijtelling | 0 |
22% bijtelling | meer dan 0 |
2017
Categorie | CO2-uitstoot in gram per kilometer |
---|---|
4% bijtelling | 0 |
22% bijtelling | meer dan 0 |
2016
Categorie | CO2-uitstoot in gram per kilometer |
---|---|
4% bijtelling | 0 |
15% bijtelling | meer dan 0, maar niet meer dan 50 |
21% bijtelling | meer dan 50, maar niet meer dan 106 |
25% bijtelling | meer dan 106 |
2015
Categorie | CO2-uitstoot in gram per kilometer |
---|---|
4% bijtelling | 0 |
7% bijtelling | 50 gram of minder |
14% bijtelling | meer dan 50, maar niet meer dan 82 |
20% bijtelling | meer dan 82, maar niet meer dan 110 |
25% bijtelling | meer dan 110 |
2014
CO2-uitstoot per kilometer | Soort brandstof | Percentage van de cataloguswaarde |
---|---|---|
0 gram | diesel | 4% |
50 gram of minder en meer dan 0 gram |
diesel | 7% |
85 gram of minder en meer dan 50 gram |
diesel | 14% |
111 gram of minder en meer dan 85 gram |
diesel | 20% |
0 gram | andere brandstof dan diesel | 4% |
50 gram of minder en meer dan 0 gram |
andere brandstof dan diesel | 7% |
88 gram of minder en meer dan 50 gram |
andere brandstof dan diesel | 14% |
117 gram of minder en meer dan 88 gram |
andere brandstof dan diesel | 20% |
Alle overige auto’s | – | 25% |
2013
CO2-uitstoot per kilometer |
Soort brandstof | Percentage van de cataloguswaarde |
---|---|---|
50 gram of minder | bijvoorbeeld elektrische auto of hybride auto | 0% |
88 gram of minder |
diesel | 14% |
112 gram of minder en meer dan 88 gram |
diesel | 20% |
95 gram of minder en meer dan 50 gram |
andere brandstof dan diesel | 14% |
124 gram of minder en meer dan 95 gram |
andere brandstof dan diesel | 20% |
Alle overige auto’s |
25% |